Cercar

Josep Albanell: Premi Trajectòria



Josep Albanell ha rebut el Premi Trajectòria el 12 de setembre de 2013 a la Setmana del Llibre en Català per la divulgació de la cultura catalana.

Com a amiga seva des de fa 20 anys vaig assistir amb il·lusió a aquest acte que va resultar molt emotiu i que vaig compartir amb moltíssima gent a la Plaça de la Paraula, davant la façana de la catedral.

Màrius Serra va ser l’encarregat de conduir l’acte. Després de fer una breu presentació d’Albanell, diversos amics van desfilar per l’escenari per tal d’explicar facetes i anècdotes de la seva vida. Persones tan importants per a ell com Albert Monclús, Carles Senpau, Mercè Canela, Joaquim Carbó, Ramon Basora, Joan Rendé, Jordi Muñoz i Anna Martí. Cadascú deixava també damunt un faristol un dels llibres del Josep amb una significació especial.

Les últimes dues persones que van pujar a l’escenari van ser l’actriu Mònica Glaenzel, que va llegir diferents escrits d’amics del Josep que no havien pogut assistir a l’acte, i la seva filla Maria. Aquesta va fer un discurs íntim farcit de títols de diverses obres del seu pare.

Es va parlar de la riquesa del conjunt de la seva obra, tant per a infants i joves, com per a adults (en aquest sentit es va posar èmfasi en la seva obra més important per a públic adult, Ventada de morts), de la seva “afició” a escriure a diverses mans, ja sigui a través de llibres escrits entre dos escriptors, o a obres col·lectives (Ofèlia Dracs), i el mateix Josep va expressar la seva passió pels llibres des de ben petit i, per extensió, per les llibreries i biblioteques, un referent per a algú a qui la biblioteca de casa de seguida se li havia quedat petita.

El primer record que tinc jo del Josep és de quan tenia uns 12 anys. A l’escola vaig guanyar un concurs de redacció i com a premi em va tocar un lot de llibres, entre els quals hi havia EN PATANCRÀS XINXOLAINA. Aquest em va fascinar des d’un primer moment i es va convertir en una història que em va descobrir a aquest escriptor de móns fantasiosos. En la meva primera feina en una biblioteca i quan em vaig plantejar convidar un escriptor per a fer una activitat de dinamització lectora, el seu nom va ser el primer que em va venir al cap. El vaig trucar per telèfon, i des d’aleshores puc agrair-li que em compti entre els seus amics.

Josep: moltes gràcies!

El Josep Maria Aloy també parla d'Albanell al seu Mascaró de Proa:


A la nostra biblioteca trobareu molts dels seus llibres:




Rosana Andreu




Share/Bookmark